Prinses Margriet brengt bezoek aan Roessingh

Geplaatst op 18-06-2018

Prinses Margriet heeft maandag 18 juni een werkbezoek gebracht aan Roessingh Research and Development (RRD) en Roessingh, Centrum voor Revalidatie.

Tijdens het bezoek sprak prinses Margriet met Miriam Luizink, directeur-bestuurder van RRD, en collega’s over de innovatieve ontwikkelingen in zorg, revalidatie en technologie. Prinses Margriet kreeg een rondleiding met demonstraties in het gangbeeldanalyselab en het Novalab. Onderzoekers lieten zien hoe innovatieve ontwikkelingen op het gebied van robotica, gaming, virtual reality en telemedicine toegepast worden in het revalidatieproces.

Het programma stond in het teken van revalidatie: van centrum naar thuis. Bij onderzoeksinstituut RRD werken onderzoekers aan nieuwe innovatieve oplossingen om mensen met een chronische aandoening zelfstandigheid en regie te bieden. Aan de basis staat het verkrijgen van een fundamenteel begrip van beweging. Samen met eindgebruikers worden games voor therapiedoeleinden ontwikkeld. Zo worden oplossingen op de persoon toegesneden: met gebruikers voor gebruikers. Ook thuis wordt gewerkt aan de vitaliteit, waarbij oefeningen worden gedaan, de ontwikkeling wordt gemonitord, en tijdig kan worden ingegrepen. Zo raken revalidatie, het bevorderen van vitaliteit en preventie meer en meer met elkaar verbonden.

In het gangbeeldanalyselab bij RRD bevinden zich faciliteiten om de loopbeweging te analyseren en om de fysieke mogelijkheden van mensen te onderzoeken. Deze kennis en expertise vindt ook zijn spin-off naar sport. Zo heeft RRD tijdens de Enschede Marathon bij een tiental lopers continu de loopbeweging in 3D gemeten. Met input van die metingen wordt SensoRun verder ontwikkeld. Dit systeem geeft aan lopers realtime feedback over veranderende looptechniek als gevolg van vermoeidheid, met als doel blessures te voorkomen.

In het Novalab in Revalidatiecentrum Roessingh werden de games Gryphon Rider, VIREP en HandsOn door de onderzoekers gedemonstreerd. De Gryphon Rider is een balansspel dat wordt gebruikt om de zit- en stabalans te oefenen. Het spel sluit aan bij het niveau van de patiënten en is volledig instelbaar. VIREP is een virtual reality-toepassing gekoppeld aan biofeedback voor ondersteuning bij chronische pijnrevalidatie. Het biedt een motiverende, veilige, virtuele omgeving waar patiënten dagelijkse activiteiten herhaaldelijk kunnen oefenen en lichaamsbewustzijn kunnen trainen. HandsOn is een therapeutische revalidatiegame voor het trainen van de arm- en handfunctie van kinderen met Cerebrale Parese. Zij besturen de game door het oppakken en verplaatsen van verschillende objecten. Dit zorgt voor een intensieve en motiverende training.

Ook werd over de inzet van telemedicine gesproken en de mogelijkheden die in de toekomst gebruikt worden om te zorgen dat oefeningen thuis door de patiënt kunnen worden uitgevoerd. Ook kan thuis de voortgang worden gemonitord en kan een programma op maat worden gemaakt. Dit stelt onder andere ouderen en mensen met een chronische ziekte beter in staat om onafhankelijk te leven en eigen regie te voeren.